Monday 1 July 2013

TIGA ANAK ADMITTED HOSPITAL..............

Assalamualaikum,
Saya mohon ampun dan maaf pada diri sendiri sbb selalu lambat update latest story dalam blog ni.Sibuk sikit kebelakangan ni sebab menguruskan kerja yang berlambak2 di ofis yang terbengkalai selama seminggu(Eceh...ko keje apa mimi...bos ker????....tak saya kuliketif jerk....he he he).Thanks to my bos sbb approved cuti urgent saya ni...Sebenarnya saya menjadi semakin sibuk sebab menguruskan tiga anak yang masuk hospital DEMC sejak dari 14/6/2013-20/6/13.(hek eleh mimi....ko kan ada bibik....cakap jer...)maksud saya bibik saya jugak sibuk seperti saya malah lebih lagi...he he he....

Kronologi kejadian tonsil bernanah:-

12/6/13 (Rabu)
Bila balik dari kerja saya dapati badan Mizah agak panas atau dengan kata lain dedar.Bibik cakap Mizah demam since tengahari tadi dan telah diberi PCM(paracetamol).Dalam hati saya terdetik"demam lagi...baru last month dia dah demam masa pergi rumah abah...nanti baiklah tu" .Lepas masak untuk makan malam saya terus mandikan anak saya dengan air paip dicampur dengan ais batu.Dalam air tu saya baca selawat,bismillah lima,doa nabi ibrahim seperti di bawah dan tutup balik dengan selawat.Kalau setakat demam biasa insyaallah mujarab.Tapi,kita hanya berikhtiar...Allah yang menentukan segala-galanya.Allahualam           
Doa Nabi Ibrahim
1. Bismillah hirahman nir rahim.
2. Qul na yaa narukunni, bardan wassalaman 'ala ibrahim,
Maksud Ayat :
1. Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
2. Niatkan begini"Ya Allah,sejukkanlah badan anakku.......(nama) sebagaimana kau sejukkan api pada nabi Ibrahim"
Lepas tu saya bagi dia makan ubat.Saya tak risau sebab dia nampak masih aktif lagi.Selepas 4 jam saya bagi ubat pada dia lagi.Progress macam tak berapa baik....coz demam dia x turun2.Sebelum tidur saya mandikan sekali lagi dengan ais batu dan letakkan kain lembap diatas kepalanya....lepastu saya pun terzzzzzzzzzzzzzzzz.........tiba2 saya terjaga....saya sangat terkejut sebab badan Mizah terlalu panas dan menggigil.Saya panik.....begitu juga mr husband....saya mandikan pada pukul 2 pagi....4 pagi...."tak boleh jadi ni....demam x kebah2....risau betul mama ni mizah"."Esok pergilah klinik Tan.....klau x ok jugak...mintak surat terus pergi hospital."

13/6/13 (Khamis)
"Bos, maaf...saya mohon masuk lambat hari ini sbb bawak anak pgi klinik."Hari tu saya terpaksa half day coz azim pun dah demam.Badan Azim pun panas tapi masih aktif.Sampai di  klinik.....lega sungguh rasanya sebab lengang....."bukan musim demam kut".Doktor Tan cakap tonsil both of adik beradik merah menyala.As before...ubat demam + antibiotik klinik bagi.Cepat siap....x sampai setengah jam...zassss...terus masuk kereta...pecut.....and terus sampai rumah.Sampai rumah saya dan bibik kepit sorang satu kasi makan ubat.....pecah peluh di buatnya.Lepastu pecut teruslah ke opis tercinta.Keep on calling bibik.....sehari suntuk......
Bila balik kerja petang tu keadaan masih serupa macam semalam...malah lebih teruk lagi....Mizah dah x makan since pagi tadi.Tapi nasib baik dia masih nak minum susu.Azim plak lebih suka menyendiri...sorok muka bawah bantal.Bibik cakap hari ni dia langsung tak nak timbang air.Ubat demam mmg kitaorang bagi 4 hourly......
Finally malam tu...kejadian yang sama berlaku seperti semalam.Kali ni both of them demam yg panas sesangat.Memang tak tidur saya dan mr husband malam tu....mandikan diorang....dan bagi makan ubat.Masih x kebah2.......Jam yg kt ddg tu lambat sangat berjalan....cepatlah esok.....hati kecik saya ni mmg dah dapat rasa yg both of my child ni akan warded.....(sense of sad mother...)

14/6/13 (Jumaat)
Satu kesilapan bodoh yg saya buat semalam ialah terlupa suruh doktor buat reference letter if incase demam x baik....boleh terus refer ke hospital.Hari ni...baru rasa pandai.....bibik yg tengah mesin kain saya suruh stop.Mizah merengek x henti2 dan lembik....hati ibu saya sangat risau ketika itu.Azim pulak...demam masih lagi tinggi....tapi yg tinggal hanya semangat.....Saya terus packing barang anak2 yg nak di bawak kehospital.Kelamkabut jugak lah dibuatnya pagi tu.Nasib baik ada bibik.....Sense saya pada hari tu...memang anak2 saya akan di tahan.
Lepas ambik surat pada Dr Tan,terus saya pecut pergi ke DEMC.Sampai kesana dalam pukul 11pagi.After register...both of them terus diperiksa and guess what....temperature azim was 39.8 and mizah's temperature was 39.9.....Subhanallah...nearly 40....Both of them terus dirujuk ke doktor pakar kanak2 iaitu Dr Fadzillah Ghazali.Dr cakap yang mizah punya tonsil dah bernanah.Sah...memang kena tahan....tinggi sangat.....nurse bagi ubat demam voren(masuk kut bontot) sementara tunggu bilik untuk 2 beradik ni siap....Saya siap balik dulu rumah mak mertua.....pukul 4 baru diorang kol ada bilik.
tonsil yang bernanah...eeuwww sakitnya...
Lepas dapat kol....saya terus pecut ke DEMC.Lega...dapat jugak duduk sebilik.Saya sekatil dgn mizah...bibik sekatil dengan azim.Petang tu jugak azim dan mizah kena buat line di tangan.Saya dengar suara Mizah sebut sudah....sudah...sambil meraung.....bila time azim....langsung tak bunyi.Nurse cakap azim ni kuat betul...."berpeluh kitaorang berempat pegang dia kak".Saya senyum jerk....

line mizah......
Malam tu jugak diorang disuntik dengan antibiotik agak kuat untuk Mizah dan Azim.Mulanya saya ingat nama antibiotik tu...tapi skrg ni dah lupa la plak.....antibiotik ni pulak dicampurkan kedalam cecair saline(kalau x silap saya lah...kalau silap jgn marah aaarr doct & misi...).Nurse tu cakap antibiotik ni pekat serta pedih dan x boleh dicucuk terus kedalam salur darah kanak2.Doktor cakap lepas bagi antibiotik ni...in 48 hours temperature akan naik balik....lepastu baru suhu akan turun balik.
Betul la bagai dikata....malam tu suhu anak2 saya mencecah 38.Risaunya...dah masuk hospital pun masih panas ni...bila nurse datang saya tanya......nurse cakap jgn risau sbb mmg inilah side effect dia.Sabarjerla....sambil masukkan ubat bontot tu lagi.Malamtu kami dilawati oleh group sebelah mr husband.....anak saya Arif merungut nak tidur disini...sambil cakap"kenapalah Arip x demam...boleh berehat sambil tengok tv...."

15/6/13 (Sabtu)
Doa anak2 kecik ni memang makbul.Pagi2 lagi mr husband call cakap si Arif plak demam dan doktor dah bagi surat suruh refer kat hospital.Saya bawa Arif berjumpa dengan Doktor Rozila dan setelah diperiksa...tonsilnya merah menyala...tapi x bernanah lagi.Dengan ini rasmilah Si Arif juga akan memasuki team kami ni.Mizah dipindahkan ke bilik 408 sementara Arif ambil alih tempat saya.Doktor Rozila yang buat round malam tu cakap antibiotik ini akan diberi ikut antibodi badan......kalau ok 3 hari dah boleh balik....kalau x drag sampai 5 hari...kalau x ok lagi bleh sampai 7 hari.Tergamam@terkesima saya sekejap.Malamtu...demam diorang naik sikit dan surut balik bila pagi....
anak bertuah ni teringin sangat nak warded......
16/6/13 (Ahad)
Abah datang dgn makti juga zek.Lili dgn family pn datang jugak.Meriah giler rasanya.Mizah masih mood tak baik.Nampak macam x suka dgn kedatangan tetamu.Azim nampak semakin ok.Doktor kata Azim yg paling cepat respon dengan antibiotik tu....Mizah punya nanah di tonsil masih ada...tu sbb demam masih tinggi.
Dan pada sebelah petangnya pulak abg ngah,mak anjang, ulul dgn ayu pn datang ziarah.Terima kasih pada yang sudi datang menjengah yer.Yang x datang pn takper....
Malamtu demam Mizah masih lagi tinggi...setiap 4 jam masih masuk voren.Saya dah mula risau.Antibiotik dah masuk 3 hari...tapi kesan masih x ada.
arif sempat snap mizah di reading corner.....
see the chair....untuk kanak2 sahaja tau....
 nice feature wall....nak tiru boleh.....
baring2 sambil tengok tv...... 
macam makcik2 yang bergambor di muzium...he he he... 
Hello Kitty sentiasa berada di sisi....
17/6/13 (Isnin)
Saya masih lagi cuti urgent.Hari ni demam Mizah ok la sikit dari sebelum ini.Azim punya tonsil dah hilang nanahnya.Doktor kata Azim boleh balik esok selepas antibiotik hari ke 5.Badan Arif masih panas.Bila Dr Rozila buat round dia cakap, yg demam Mizah masih tinggi sbb nanah di tonsilnya masih ada lagi.

18/6/13 (Selasa)
Complete antibiotik hari kelima.Dr Fadillah pulak round hari tu.Dia cakap Azim boleh balik.Arif dan Mizah masih x betul2 ok.Mungkin kene sambung sampai hari ketujuh.Azim dan bibik balik kerumah mak mertua saya di seksyen 20.Hari tu mizah dan arif memang sihat tak ingat.Bila dah sihat Arif terus kan acara menyakat adiknya walaupun sekrg ni kami berada di hospital.Rasa hati nak menjerit...tapi bila mengenangkan ini hospital....maka saya sabarkan saja......Bila malam barula keadaan kembali menjadi tenang bila papanya dtg dan tidor dihospital.

19/6/13 (Rabu)
Nanah di tonsil Mizah dah sembuh sepenuhnya.Arif pun dah ok sangat2.Ingatkan dah boleh balik.Tapi kene compeletekan antibiotik sampai hari ke 7.Masak.....Cepatla besok...Bila petang Arif bawak Mizah jln2 dkt reading corner kat situ.Bila dah cihat Mizah pun mulalah menunjukkan belangnya....bercakap tak henti2 dengan nurse yang suka mengusiknya.
ini bukan iklan habib.....he he he....
20/6/13 (Khamis)
Alhamdulillah,dah boleh balik selepas completekan antibiotik hari yang ketujuh.Sementara menunggu dokumen siap,saya pun bersiap2lah macam nak balik kampung packing barang2.Tengah tunggu2 tu saya dikejutkan dengan orang bagi salam, ada seorang perempuan di pintu bilik dan cakap"wife shamsul ker"....."ye.... ye" saya jawap.Rupanya dia ialah wife kepada mr husband punya kawan.Kebetulan hubbynya ada meeting dkt Blue Wave.After sembang dalam 15 minit....dia mintak diri dan bagi duit pada both of my child.Arif gembira tidak terkata sbb x sangka dapat not RM50 each...he he he.....Tunggu punya tunggu...last2 lebih kurang pukul 4 petang barulah dapat keluar dari hospital.Saya memandu sendiri balik kerumah mak mertua.Malam itu juga saya balik kerumah saya di Klang.

Next entry saya nak cerita pasal tonsil pulak.So join me....






No comments:

Post a Comment