Tuesday 11 September 2012

RAHMAT DARI TETAMU...

Assalamualaikum,
Kenapala malas sangat saya ni nak update blog...sendiri nak tengok pun malas.Sedangkan last week banyak betul benda yang berlaku....puncanya satu jer....handphone saya ni selalu jer kehabisan bateri...jadik tak dapat la nak snap gambar...bila dipikir-pikirkan memangler rugi sesangat.......moment2 penting sepanjang syawal tahun ni.........start dari open house rumah pakcik.....siap dgn makanan yang berlambak2 tu...maklumlah pakcik saya kan chef............lepastu open house dkt rumah kak ngah punya kakak....makan kambing.......kenduri rumah kak chu........sumernya moment yang penting bagi saya.........tapi apakan daya...tambah lagi pegi rumah ana plak...makan bihun sup sedap............pastu malam tuh pi pulak rumah paksu dkt Rawang makan kuew teow goreng dgn roti jala.Pack sangat.....tapi no picture.....sedey.........

Makcik Cah dari Taiping pun datang rumah saya last Sunday makan nasik tengahari.Pun saya rasa rugi sangat sbb tak snap picture.Thanks mak ucu's family, uteh's family and makanjang's family for coming to my house.Abang long dgn kak long pun datang makan nasik pada malamnya.Sesunggunnya saya sangat seronok di atas kehadiran tetamu2 yang saya sayang....Kehidupan saya di hujung minggu dipenuhi dgn gelak tawa tetamu yang saya sayang....tak kira lah pada sesiapa...tolonglah jangan jemu untuk datang ke rumah saya...serius..............sesungguhnya ada rahmat disebalik kedatangan tetamu ke rumah kita:-

Sabda Rasulullah yang bermaksud;
“Wahai manusia,janganlah kamu membenci kehadiran tetamu.Sesungguhnya mereka datang membawa rezeki dan apabila keluar(pulang),membawa dosa ahli rumah tersebut keluar”
Kewajipan melayan tetamu sangat dianjurkan oleh Islam sehinggakan  seorang Muslim yang berpuasa sunat 6 hari di bulan Syawal pada waktu yang sama dia meraikan Aidilfitri(ziarah atas undangan atau menyambut tetamu) dalam keadaan dirinya berpuasa,hendaklah dia meraikan tetamunya terlebih dahulu.Sunat bagi dia berbuka puasa sunat tersebut.
Sebagaimana sabda Rasullullah,
“Sesiapa beriman dengan Allah dan hari kiamat,maka muliakanlah tetamunya”
Ini kerana,tetamu yang datang membawa rezeki kepada tuan rumah.Seperti mana sabda Rasulullah yang tertera di atas.

No comments:

Post a Comment