Friday 12 October 2012

Jumaat-12/10/12......rasa hati...

Assalamualaikum,
Malam tadi susah betul rasanya nak melelapkan mata.Sekarang ni tambah pula mak saya masih lagi di Perlis...membuatkan saya lebih susah hati....dan malam tadi hati saya bertambah resah dan gusar....saya tak tahu kenapa...........selepas solat Isyak semalam sekali lagi hati dilanda satu perasaan yang tidak keruan........oh ya...mungkin minggu ni saya dan anak2 tertekan sikit la kan......sbbnya minggu ni final exam.......good luck untuk Azieq dan Arif for your final exam.....baru nak lega sikit................minggu depan sambung plak dengan exam sekolah agama......tapi dengan rasa baik hatinya...mama allowed jugak Arip nak tengok citer Ultraman malam tadi....one whole week ni...baruler malam tadi Arip tengok tv.....bagilah rest ckit....esok malam kita start dengan revision skolah agama plak nak yer.........dengar tajwid....jer mama pun rasa gerun...tapi takper kita cuba jugak yer........

Bila sebut pasal exam ni mesti ada stress.Stress ni sebenarnya bagus untuk menggerakkan diri kita ni.Saya ada baca artikel tentang stress ni....kalau tak ada stress, semangat untuk melakukan sesuatu menjadi kurang.....tapi stress yang positif yer....bukan yang sampai bunuh diri tu ye sayang.......jangan nak.........Untuk mendapatkan sesuatu mestilah kena berbuat sesuatu....dan masa nk buat sesuatu tu....masatulah stress datang............Kalau memanjang nk syok..memang tak jadiler...tak thrill la kata orang.Stress nak exam ni la yang paling popular.....bukan saja popular untuk pelajar...tapi stress ni pun smpai ke parents.....(ibu, mama, mak, ama, umi & etc yg paling rasakannya.)Anak sulung saya dah 13 tahun skolah....setiap kali periksa...setiap kali tulah rasa berdebar tu datang....tapi alhamdulillah....dengan beredarnya waktu dan masa perasaan berdebar2 dan tak ketahuan tu beransur2 hilang.

Debaran kuat yang pernah saya rasa ialah semasa anak sulung (Azieq) mengambil peperiksaan UPSR pada tahun 2011.Itulah rasanya debaran terhebat saya pernah rasa...sebagai ibu(bukan saya sahaja..........).Pada hari peperiksaan tu saya dan anak sulung berpuasa selama tiga hari berlangsungnya peperiksaan.Selama dia exam....saya pun sembahyang hajat, berdoa, baca Yasin...mohon anak saya di dewan peperiksaan diberikan hidayah dan petunjuk olehNya.Saya tahu ramai para ibu di luar sana membuat perkara yang sama...malah lebih baik lagi.Memohon dan berdoa agar anak yang kita lahirkan dapat membuat yang terbaik dalam peperiksaannya.......

Dan kini anak kedua saya pula.Arif juga melalui fasa yang sama seperti abangnya.Cuma hati saya tidak berapa cuak dan risau macam abangnya dulu....pilih kasih ya mama ni...bukan macam tu...tapi sekarangni cara mama berfikir dah lain....mama skrg ni lebih redha dalam membuat sesuatu....dan yang paling penting....tiada yang boleh mencapai kesempurnaan...tiada....kita hanya mampu berusaha...dan bertawakal......dan yang selebihnya tu hendaklah diserahkan pada Nya.....maha perancang terbaik.

Masa abang darjah satu dulu..mama dgn papa excited sangat....maklumlah anak sulung.....selalu jugak kol cikgu..cakap anak saya ni mcm mane yer cikgu(dalam hati biarla cikgu ckp anak aku ni pandai....sbb umur 5tahun dah boleh baca)...cikgu cakap ok...but average...(dlm hati masatu tak puas hati lagi....)..Tapi itu mama yang dulu...mama yang terlebih excited nak menyekolahkan anak....Masa result final exam darjah satu abang Azieq dulu...huyooo markah dia sumernyer 95+++(dlm hati ada can la naik pentas anak aku ni...)tunggu punya tunggu.....dia bawak balik report card....haa nombor 23.....terus kol mr husband...(nada kecewa la konon hihihi...)................mr husband cakap ok la tu....kelas pertama...(nk pujuk aku latu...)

Dan selepas itu semuanya berubah....perspektif saya tentang harapan menggunung yang saya letakkan pada anak2 saya juga berubah.Kalau kita rasa anak kita pandai....nun kat luar sana banyak lagi yang pandai...kalau kita rasa anak kita cantik, lawa hensem dan etc....banyak lagi kat luar sana yang awesome.Sebenarnya saya lupa.....sehebat mana rancangan untuk anak2 saya ni.....ada kuasa yang maha menjadikan segala sesuatu.Habis...........apa yang saya perlu buat sebagai ibu....Saya tak nak jadi ibu yang tak berguna pada anak2....saya tak nak jadik ibu yg perasan bagus............dan saya tak nak jadik ibu terjerit2 marahkan anak2(yg ni mmg susah nk tinggal)...............dan sebenarnya saya perlu banyak berdoa.........doa adalah senjata yang paling ampuh........apalagi doa ibu utk anak2nya.................tapi adakah saya buat!!!!!!!!!!!!!adakah setiap masa saya berdoa...........adakah saya bersabar dengan kerenah anak2.........adakah saya berkorban ntuk anak2...........adakah saya sanggup bangun malam untuk solat tahajjud dan hajat untuk anak2..........sanggupkah saya..........saya perlu buat sesuatu untuk keluarga saya ini..............

Inilah perkara yang membuatkan saya tak lena tidur malam tadi......dan pagi ini saya bangun awal..........bersyukur kerana masih ada nyawa.Masih ada peluang untuk bertaubat.............memperbetulkan kesilapan yang lalu...........Ya Allah bantulah aku untuk kejalan Mu.......berikanlah aku hidayah dan petunjuk.........abang...ampunkan dosa2 Yang bang..........Redhakan lah Yang..........












No comments:

Post a Comment