Friday 28 September 2012

SELAMAT HARI LAHIR ABAH YANG KE 60...

Assalamualaikum,
Hari ni adalah antara hari yang akan menjadi lipatan sejarah untuk diabadikan dalam memori saya.Tarikh 28/09/2012 bersamaan dengan hari Jumaat merupakan hari kelahiran abah kesayangan saya yang ke 60 tahun.Abah dilahirkan pada 28/09/1952.

Bercerita mengenai abah...dia seorang yang penyayang...pembersih tahap gaban ...handsome till now.....awesome father........Saya sangat sayang abah saya sebab beliau abah saya dunia akhirat.Beliau seorang perfectionist, workoholic dan very particular man with brain.Tiada kata yang boleh menggambarkan betapa istimewanya beliau di mata saya.

Keistimewaan abah yang paling utama ialah beliau amat sayangkan anak2nya.Walaupun kami ni ada yang dah kahwin...tapi beliau still call anak2nya kalau lama tak dengar cerita.Banyak kenangan manis antara abah dan kami.
abah saya yang berbaju melayu hijau....
Kenangan2 yang tak akan dan tak mungkin saya lupa:-
  1. Masa kecik tiap2 hari abah tolong pasang kelambu dalam bilik kitaorang(saya & lili) masa kat Taiping walaupun masatu kitaorang dah sekolah rendah...
  2. Abah tak marah pun bila saya tampal gambar Jordan Knight (kumpulan NKOTB) dkt dinding bilik.
  3. Kalau hujan di tengah2 malam....abah akan terus kebilik kami dan terus tutup tingkap...(kami tengok jer abah dari dalam kelambu.....sayang abah....)
  4. Tiap hari abah akan masukkan kipas dalam kelambu....(masatu kipas syiling takder...bila kipas di pasang....menggelembung kelambu melekat dgn kipas....thanks abah.....
  5. Bila tali kelambu tu tercabut dan kain kelambu melekat kat muka kami yang tengah tidur....terus kami terjerit2 panggil abah...abah.....abah...dan abah pun dtg ikat dan pasang balik kelambu tu....hebatnya kasih sayang abah....sori sbb ganggu tidur abah.......
  6. Kadang2 bila abah perasan muka saya dan lili boring.....terus dia bawak kami makan roti canai sardin dekat stesen keretapi kat Taiping.....sayang abah.....
  7. Part ni agak memalukan...tapi saya nk citer jugak....tiap kali kami balik dari Perlis...mesti banyak kutu....saper yg uruskan tu...guess who????abah jugak....abah akan proses kepala saya dgn lili dengan syampoo kutu...pastu abah balut rambut kami dgn napkin.Bila kutu dah pening...barula abah sikat rambut saya dan lili bergilir2....tadah jerla kepala mengadap abah beralaskan belakang kalendar dulu yang warna putih tu.....kalau dapat kutu gemuk...abah kata ni AJK Makanan...lepastu abah suruh kami picit kutu tu sendiri....so nice my abah kan.........
  8. Ni part boring time tu...2 minggu skali saya dgn lili kene cuci bilik air dgn jamban yang bersebelahan.Oleh kerana saya ni bukan jenis yang suka berebut jadik saya jerla yang kena cuci bilik air...masa zaman tu bilik air masih ada kolam...kene sental bagai nak gila...siap masuk dalam kolam.....kalau tak ikut spesifikasi ni...mau kena cuci balik....bila abah balik...terus dia masuk bilik air dan jamban sambil cekak pinggang."Ha..macam ni la anak abah...berkilat sampai boleh jilat"....pastu dia bagi kami sorang 3 hinggit...lumayan tu....thanks abah.....
  9. Abah saya rajin carikan kerja untuk kami....kalau nasib kami kurang ong....tetiba di pagi Ahad tu dia terus bukak almari pakaian saya dan lili yang dah tak boleh tutup rapat sambil keluarkan sumer pakaian yang tak berlipat kebawah.Apalagi bersilala kami berdua lipat kain tu.Sebenarnya kain tu dah dilipat elok masa masuk dlm almari..tapi bila nk pakai baju...slalunya ada di bahagian bawah...jadik kene le tarik...bila tarik2...yang atas tu bum ler ke bawah...pas tu paham2 jer la yer....gumpal2 la lebih kurang..pastu masuk balik dlm almari secara pukal.......he he he.
  10. Kadang2 ada jugak rasa malas nak basuh kasut skolah waktu tu...buat2 lupa jer...hari sabtu tu buat derk jer...tapi bila bangun pagi ahad nak mandi...."apa yang tenggelam dalam besen tu...la kasut aku....x boleh langsung nak cengelat..."(terima kasih abah sbb tlg rendam kasut mimi).Tapi masa saya kecik2 dulu basuh kasut skolah last minutes tu perkara biaser...kalau jemur kasut sampai petang tak kering...jangan gusar...letakkan kasut anda itu di bawah peti ais....wajib kering....tapi utk anak2 skrg...sorry to say...jgn cuba cara ni sbb peti ais korang tak der bahagian bawah....kah kah kah....moral of the story..(basuh kasut ari sabtu...)
  11. Masa first day masuk darjah 1....saya tak boleh concentrate dalam kelas sbb asyik tengok abah kat koridor....cikgu tengah ajar A,B,C,D dan bila E abah saya dah takder kat koridor dan saya pun meraung.....cikgu buat tak tau jer.......
  12. Setiap kali nak exam kat skolah...saya mesti kol abah utk doakan saya....dan alhamduliilah saya x pernah blur time exam....
  13. Cikgu skolah saya mesti tanya abah saya kerja cikgu ker....masa amik report card...mesti sbb kemas+hensem+karisma+....amboi lelebih nampak......
  14. Abah saya mengadu dgn mak masa mula2 masuk form 1 dulu..."mimi tu langsung tak reti nak bercakap dgn kawan sebelah....diam...jer"sejak itu saya terus cakap dan cakap.....
  15. Abah saya selalu naikkan semangat saya.....bila org ckp kenapa mimi ni gelap ckit...terus dia peluk saya dan kata"inilah anak saya yg paling cantik"...thanks abah.......I really appreciate it.....dan sejak itu rasa percaya diri saya lebih tinggi.
  16. Setiap kali masa pegi beli baju skolah...saya mmg tak boleh tengok waktu abah nak bayar duit......tangan abah menggigil....("Ya Allah...ada duit tak abah aku ni")...rupa2nya abah saya ni mmg jenis yang menggigil.Masa makan nasik....kalau kuah tu letak jauh ....skitjerlah yang sampai dlm pinggan abah....
  17. Masa kecik dulu saya pernah berak kat kedai karpet dan abis satu kedai tu berbau walaweh.......dan abah cebukkan saya.....dan.........
  18. Mak cakap masa saya baru belajar berjalan dulu...bila saya keluar dari bilik air........abah akan cium bekas tapak kaki saya yang basah...................speechless....no word to say( saya sebak bila tulis yg ni...)
Dan nampaknya saya dah tak mampu lagi nak tulis apa2 lagi.Sebabnya saya dah terlalu sebak.Sebak sebab saya tau abah sayangkan saya sangat2.Sebak sebab saya bukan anak yang baik.Sebak sbb mengenangkan umurnya dah 60 tahun.Sebak kerana saya tau yang saya tak mungkin boleh balas jasanya.Abah...amnpunkan dosa mimi...mimi bangga dapat jadi anak abah....redhakan mimi.....doakan mimi sekeluarga.....Ya Allah panjangkanlah umur abah yang mengadakan aku ni...tanpa abah mimi tak ada dalam dunia ni......sihatkanlah tubuh badannya Ya Allah.Berikanlah dia kelapangan hati dan kesenangan hidup......Amin...




No comments:

Post a Comment