Friday 19 April 2013

CERITA SUSU MIZAH....

Assalamualaikum,
Lama rasanya  tak menatap blog kesayangan teman nih.Hari ni saya nak bercerita pasal susu anak perempuan saya ni.Masa umur Mizah ni bawah enam bulan memang mr husband belikan dia Enfalac.Then, masa umur dia 7 bulan tak semena2 dia cirit birit dan naik bintik2 sampai penuh satu badan.Bawak Mizah keklinik...doktor cuma beri dia ubat gatal....calamine...Pada masa tu saya sangat hairan dan pelik sebab bila malam tak ada...tapi bila masuk noon ke petang bintik2 tu jadi lebih teruk lagi.Bila disentuh tak terasa dengan tangan tapi penuh satu badan dan bentuknya agak pelik.

Saya pun decide utk tukar susu dia la.Mr husband belikan anaknya Nan1 untuk dia.Alhamdulillah, so far so good.Bintik2 terus hilang dan saya terus setia bersama Nan1 sehingga ke generasi keduanya Nan2.Masalah mula timbul setelah saya cuba Nan3.Proses penyahtinjaanya sangat tidak menyenangkan hati.Mizah masih tidak membuang air besar selepas 4 hari susu diminum....sangat worried....sekali bila dia nak bertinja....prosesnya sangat menyakitkan dan sangat menyedihkan@memilukan hati saya yang hanya ada satu anak perempuan ni."Alamak....kita dah beli 7 kotak ni bang....macam mana ni?kita mesti tukar susu ni.....mizah sembelit teruk la bang"Tetiba mr husband terus cakap yang anak buah nya pun minum Nan 3."Kita jual aje kat Ila".Fuhhh.....baru lega rasa hati ini nian(ayat bibik).Mana saya nak campak lagi 6 kotak susu yang baru dibeli ni.....nasib baik.Transaction macam mr husband dan saya buat ni memang amat berisiko....jika terjadi apa2 diluar akal fikiran.Saper nak tanggung.Kononnya beli sekali stok susu untuk 1 month used.Alih2 masalah lain plak yg timbul.Nasib baik ada Ila....

Tapi masalahnya tidak berhenti disitu.Kami bertukar pulak ke susu Enfagrow.Harganya tak payah lah nak cakap.Tapi memandangkan anak saya tu dipelihara sepenuhnya oleh bibik...jadi investment is a must...probably.....sbb environmentnya hanya bibik dan abangnya...Azim yang istimewa.Alhamdulillah...perkembangannya ok dan yang paling penting bahasa yang dicakapnya ialah Bahasa Malaysia ok........dia tak tau pun cakap indonesia.Mungkin sebab Mizah suka tidor lambat(12 malam ke atas....saya dah x ada energy dah masatu....) dan suka bersembang & bergaduh dengan abang2nya.

Then baru2 ni luka lama berdarah kembali.Dengan tidak semena2nya masalah sembelitnya berulang kembali.Dan kali ni fikiran kami suami isteri jadik buntu.Buntu memikirkan susu apa lagi yang nak di beli.Survey punya survey...akhirnya kata sepakat di buat....tara....beli Anmum la plak.Saya dengar banyak anak orang yg ok bila minum susu tu.Cewah...jadik saya pun belilah sekotak....at the end benda yang sama tetap jugak berlaku.Tunggu punya tunggu......dah 3 hari masih lagi belum buang.Saya risau.....mr husband lagiklah risau.

Tukar susu lagik la kami.Kali ni kami nekad....susu apa2 la..... asalkan x sembelit.Lagipun Mizah kan dah umur 2 tahun.Lagipun kan dia dah makan macam2....(ayat penyedap hati mama).Tapi yang menghairankan  saya ialah si Mizah ni memang suka minum air kosong...sekejap2 dia mintak air kosong.....tapi what to do......

Jadik...dengan rasminya kini Mizah telah betukar ke Dutch Lady 123.Sebenarnya inilah hikmah yang tidak disedari oleh papa dan mama yer.Berapa banyak papa boleh jimatkan from now onwards.....Sekotak Dutch Lady 123 yang sekilo baru RM2o+++.Enfagrow sekotak yang 1.3kg regenyer RM80+++.Miss Mizah minum 7 kotak sebulan.Ye ye...tak terkira betapa berjimatnya papa sekarang ni.Semoga ini adalah susu yang sesuai utk Hamizah yer nak....Baru cuba seminggu...hari2 tipon bibik tanya Mizah dah b**** ke blum?

semoga kali ni mama buat pilihan yang betul...

APA REAKSI MAMA DAN MIZAH AGAKNYER YER!!!!!!!!!!!!!

dua2 buat terkejut................
for the time being...everything looks ok....















No comments:

Post a Comment