Tuesday 24 July 2012

MAK MERTUA DATANG ON 2ND RAMADHAN...

Assalamualaikum,


Pada hari kedua Ramadhan ni nampaknya semuanya terlajak tidur selepas subuh. Maklumlah hari Ahad. Mak saya seems ok...maklumlah orang kencing manis ni kalau berpuasa memang nak kena jaga betul2. Kalau gula kurang sangat dalam badan boleh jadi hypo. Bila hypo mulalah menggigil dan berpeluh2.Kalau jadik macam ni jaganlah puasa kalau tak boleh...sebab boleh pengsan...Mak saya ni kuat semangat...nak puasa jugak...tapi one whole day terbaring atas katil. Even bila pegi bilik air yang sekangkang kera tu pun kira penat dan pakai banyak energy....pastu mesti berpeluh2.

Berbalik pada cerita pada 2 ramadan tu....tetiba saya dengar salam dari luar rumah. La...kakak ipar datang bawak mak mertua. Kita orang pergi tengok ada ikan tak dkt Bagan...tapi ada udang dgn belacan jerk....mak mertua saya beli ikan mabung yang bagi saya dah x berapa cantik.Rezeki kami x ada ari tu...bila tanya ikan sembilang ada tak....tokey tu cakap baru lima minit abish.....kesian ibu mertuaku....takper mak...nanti bila abg cham beli ikan sembilang..portion untuk mak mesti wajib ada....Then bila kecewa x dapat ikan terus lepak sekejap kat rumah saya tanpa makan tengahari...kan posa...Sambil tu sempat jugak saya snap gambar kedua2 mak saya ni.

dari kiri mak mertua, mak.......(masa muda 2 owang ni cntik sesangat)


Saya baru pindah rumah sendiri baru 2 tahun. Yang balance 12 tahun tu saya tinggal dengan mak mertua saya yang baik hati nih....Dia lah yang banyak bantu saya dalam penyediaan makanan serta resepi turun- temurun(ayam masak lemak lengkuas & cucur udang power).Dia jugalah yang menjaga anak2 saya (azieq dan arif) yang kini dah bujang serta besar panjang semasa saya bekerja. Mak mertua saya juga sampai skrg ni masih lagi bela Arif iaitu anak kedua saya sbb masih skolah di Shah Alam.Cuma mak mertua saya dah tak larat lagik bila anak istimewa saya lahir.Then...baru kitaorang pakai bibik....Mak mertua saya ni lah juga saksi yang percaya dulu saya pernah kurus dan tak gemuk macam sekarang....dan yang paling penting terima kasih kerana terima Hani(panggilan utk saya eceh....) sebagai menantu mak tanpa bersungut dan banyak berkorban walaupun Hani tinggal dengan mak begitu lama. Dan Hani nak mintak maap pada mak jika mak sedih masa kitaorang pindah dulu.Memang Hani tau mak sedih sebab terpaksa berpisah dgn cucu...tapi Allah telah mengatur yang terbaik utk hambanya.Hani tau mak sedih...sbb berpisah dgn abg cham....tapi Hani lagi sedih sebab dulu balik keje tak payah masak....terus makan...skrg ni balik keje kena masak sampai kluar peluh jantan...hu hu hu......ambik ko...
 kakak ipar dan mak saya....
faiz pun ader...anak bongsu akak....


Yang ni plak cerita pasal kakak ipar saya nih. Kakak kesayangan mr husband saya sebab kakak dia pun memang sorang.Memang superwoman....sbb bagi saya beliau adalah seorang yang bertanggungjawab dan pandai mendidik anak2.Anaknya empat orang....sorang jer pompuan macam saya....Sekarang ni anak bujang saya yang sulung tinggal bersama2nya atas sebab bersekolah si Shah Alam. Terima kasih akak sebab sudi tolong abg cham dan Hani jaga dan didik Azieq macam anak sendiri.....Hanya Allah yang boleh balas jasa akak dan abg Lan....Amin....


Sebelum Zohor mak mertua saya dan kakak ipar pun make a move.Terima kasih sebab sudi jengah mak Hani.....Selamat Berpuasa kepada keluarga mertuaku....














No comments:

Post a Comment