Wednesday 19 September 2012

OPEN HOUSE RUMAH LILI...

Assalamualaikum,
Thanks Lili for inviting my entire family to your open house on last Sunday.Saya dan anak2 kerumah lili pada hari Sabtu petang.Maklumlah konon nak tolongla dia siapkan juadah untuk esok since dia pun pun dah tekder bibik.Mr husband biasalah pergi work...........so terpaksa la drive sendiri ke rumah lili.Thanks to Naza( calon menantu Fuad) dan Firdaus sbb tolong angkat and dukung mak saya naik ketingkat 4  rumah lili.No wonderla si lili adik saya tu skrg ni dah kurus kedengkit sbb naik turun tangga.

So malam tu saya sempat buat kuah kacang yang rasanya ok ok jerlah...lili plak rebus nasi himpit........memasing relaks jer...macam takder apa2 yang akan berlaku besok...relaks nyer.....adik saya dari Rawang (Ana) pun datang tidur rumah lili malam tu.Lagi la happening...siap tengok citer movie 127hours...lakonan james franco...honestly kalau saya di tempat dia...mungkin la saya mati kering macam tu jer.....ala citer yang dia sanggup potong tangan dia sendiri tuh....untuk survive...so menaikkan bulu roma dan bersemangatgetik.......insaf sekejap bila tengok citer ni.....tentang betapa berharga nya kehidupan ni....pentingnya untuk kita bersyukur dengan setiap nikmat dan rahmat dari Nya.

Malam tu dah tentu wajib acara sembang dgn mak, sibling...sampai lewat malam.Dan rasanya dalam pukul 2 pagi barulah clear rumah lili tu dari suara orang2 yang sedar melainkan suara dengkuran yang awesome..........Then bila esoknya saya yang mula2 bukak mata pukul 7pagi....hoi lili...bangunla lambat dah ni.........jemputan hang kul berapa? Pukul 12 la mimi..........adoi mak aii....tugas saya ialah nak buat rendang ayam pencen 5 ekor ..................
Tolon...........................tolon................help me......rumah lili x dak kuali....lili bagi periuk sup suruh saya buat rendang...........adoi...pening kepalak ni....sebelah saya Ana plak siap nak tunggu saya habis siap buat rendang dia nak buat sup untuk bihun sup dan soto plak....Ape da tunggu...rendang ni 3 jam baru siap ma...pastu kami adik beradik diserang sawan kejang yang tidak merbahaya...serangan tu datang 5 minit skali....ha ha ha....
ana kata dia yang pegang periuk tu sbb dia masak sup...lili dah tentunya yang tengah sbb puteh la tu dan saya kura2 tu....lembapkah saya?whatever la ana....apa yang penting kerjasama...(sumber :puan gebu)
Nasib baik Fuad(hubby lili)...sanggup beli kuali bila tengok saya tumis bahan rendang dalam periuk sup sambil buat muka ckit2 jer.......thanks Fuad.Then bila kuali sampai ...ada citer lain plak....kuali tu plak dipenuhi dengan minyak gris......saborjerla......saya tengok Fuad tonyoh kuali tu dgn kertas pasir...alamak dah pukul 9.30 dah ni...Ana pun tolong basuh tapi masih tak hilang baunya...At last lili masak air panas dan curahkan dalam kuali tu.......Lepastu saya proceed la dengan rendang saya tu............alhamdulillah sumernya berjalan lancar........rendang siap,lodeh siap by lili, bihun sup, soto, dan bubur pulut hitam was done very well by Ana.Ayam bakor pun done by Fuad.Sebelum pukul 12 pm sumernya siap terhidang di atas meja.

Thanks to saya punya side...akak, abg lan dan anak2.Juga to abang ngah and family kerana sanggup meluangkan masa memanjat ke rumah lili.Juga saya seronok dapat jumpa kak Lia..yang lama saya x jumpa..........masa kat Payphone dulu.

Tepat kul 12.30pm dah ada tetamu yang datang.Kami group yang sawan tadi pulih sepenuhnya selepas dapat mandi...ha ha..Alhamdulillah semuanya macam smooth dan sempurna...makanan looks simple but ada rasa and nice.Tetamu datang silih berganti...dan yang tak bangun2 pun ada....ni sumer sbb penangan bihun sup power Ana dengan ayam bakor.Janji lay out ok...belakang tabir...subhanallah....Allah la yang menyelamatkannya..........
Yang saya nampak hari tu Ana bertungkus-lumus untuk memastikan yang hidangan bihun supnya sentiasa terhidang di atas meja.Cayala...tak rugi import pembantu siam ni..kap kum kap....kim kau nen can rut ter...ta..pi...dai...neng kren krun........(along tiru ayat hang)

Ana balik after maghrib.Udin datang bawak kawan dia. Mak looks frust sbb dia ingatkan kawan udin tu pompuan.Takper mak...mlam masih muda....sabar mak...man man...Abah kesayangan pun sampai dengan makti,uun dan zack....Farhana(anak lili) belanja sate....abah makan nasi dgn rendang...pastu mkn ckit2 jerk....Ya Allah sihatkanlan abah yang membesarkan aku ni...sedeynyer....nampak benar yang abah saya ni dah berumur...dah nak masuk 60 tahun pun tapi maintain hensem.Ya Allah...aku masih tak bersedia untuk kehilangannya...panjangkanlah umurnya...sihatkanlah tubuh badannya...rahmatilah abah yang membesarkanku dengan ikhlas ini.sob sob sob..........Yang saya nampak abah memang looks very tired...but datang jugak utk jaga hati anak2 dia.Thanks abah.

Pukul 11 malam kami sumer make a move.Mak esok lili hantar....Balik rumah drive sendiri.Mr husband kereta lain.Masa bawak kereta tu rasanya nak terlelap...tapi saya tahan...betis saya rasa macam cramp masa tekan clutch....Sampai rumah...kami tidak bercakap banyak........lepas solat sumernye bum.....kroh...kroh....kroh......

p/s:-seribu kerugian kerana tak ada picture.....sistem problem.....geng sawan lay out tak elok masa kat dapur...tak ikut spec....pakai baju kelawar..............tak mandi......










No comments:

Post a Comment