Wednesday 1 August 2012

SAYA DAN MAK VERSI PUAN GEBU...

Saya dan Mak….
Secara jujurnya, saya jarang sekali menelefon mak yang jauh di Perlis sana nun..Bukan apa.. saya tak reti dan cakap apa dan mati kutu nak mula bicara.. apalah saya nie.. dengan mak pun saya tak reti nak bercakap??? Apa kes ek.. sebenarnya saya jarang sangat bercakap lama di telefon.. walaupun dengan suami sendiri.. pelik bukan…


Oh.. ini bukan gurauan okey.. mak saya yang tinggal kat perlis nun di sana telah pun di bawa datang ke Kuala Lumpur oleh kakak saya yang sulung (ALONG).. sebab mak saya telah mengalami patah kaki ataupun keretakan tulang rapuh kerana disebabkan kencing manis… ikut kata mak dah 26 tahun dah dia ada kencing manis nie..


Ermm.. tetiba saya merasa sangat menyesal kerana saya rasa saya seorang yang lalai dalam memberikan layanan kasih sayang terhadap mak saya…. Saya jarang-jarang telefon mak saya.. kalau dah jarang telefon bermaksudnya saya tidak tahu khabar ibu saya.. baik kah??? Demam kah??? Tak sihat kah???? Wehhh..  dan secara tak disangka.. mak saya tidak sihat dan saya tahu dari adik beradik yang lain.. patut ka saya nie????


Memang saya tidak boleh diharap.. barulah terhegeh-hegeh nak datang tengok.. apalah nak jadi dengan saya ini… Kesian mak..  Nasib baik Kakak saya si along dan abang ipar saya En. Shamsul tue yang uruskan semua.. nak harapkan saya.. memang saya tak tahu nak buat apa..  Mereka adalah anak yang bertanggungjawab dan sentiasa mengutamakan orang tua..  dan menjadi harapan mak saya..


Ermmm.. tak tahu nak tulis apa dah.. Along.. you are the best sister in this world.. u always be with mak.. always…..  masa mak susah mahupun mak tak sihat.. girl power… sekarang diriku mengerti kenapa dirimu telah dijadikan Allah sebagai anak sulung…. Along seorang yang bertanggungjawab terhadap ibubapa kami dan selalu ingatkan kami adik beradik yang leka nie untuk sentiasa keep in touch with mak..


Ermmm..  Terima Kasih bebanyak.. Along… Terima Kasih dan sentiasa dimurahkan rezeki.. insyaallah lepas nie ana akan jadi lebih peka dengan mak yang memang sekian lama kita tahu mak memang sakit dan perlukan perhatian dan sokongan kita semua……..


Kekadang terfikir oleh saya… merajuk kah mak dengan saya ??? makan hati kah mak dengan sikap acuh tak acuh saya ini… ????  derhakanya saya yang jarang sangat telefon mak???? Makkkkkk.. ampunkan anak mak yang gebu ini….. ana sayang mak dari hujung rambut sampai hujung kaki..  ana minta ampun mak..
Assalamualaikum,
Cetusan hati di atas bukanlah tulisan saya, tetapi ianya diambil dari blog adik saya Puan Gebu. Wahai adikku Puan Gebu yang berada di Rawang. Semoga bahagia hendaknya bersama dengan dua buah rumah kesayangan.(kata entry sedey....)
First of all ribuan terima kasih diucapkan pada Ana for the big compliment for me.Along rasa masih jauh untuk jadi anak yang soleh...masih jauh...Tidak pernah terfikir pun masa jaga mak untuk dapat complimentary from anybody....pun bukan sebab along anak yang sulung....cuma asal niatnya menggalas tanggungjawab....in term of that...along sangat bersyukur kerana abang shamsul pun concern pasal mak kita.
Sesungguhnya...mak selalu mendoakan kesejahteraan kelima2anaknya Ana.Along pernah dengar mak berdoa....mak sebut nama kita setiap orang Ana...serius...dan mak tak pernah cakap yang bukan2 pasai anak2 dia.Tapi along faham yang dia memang tengah tunggu kol anak dia hari2.Mak kita sekarang ni sangat positif dan sudah berubah untuk menjadi yang lebih baik.
Dulu Along pun macam tu jugak....bila nak telepon mak...nak cakap apa yerk...nervous x tentu pasai...Tapi dia kat sana tu terketaq2 tunggu kita telefon.At least once a month pun dah kira ok....nak cakap aper yer???...gunakan soalan skema yang selalu diguna pakai....eg: mak dah makan?...mak sihat???ari ni mak makan aper?...dah cucuk????Allah bantu kita Ana...kalau niat kita baik...lama2 akan jadik ikhlas walaupun pada mulanya agak geli2 bila cakap....
Along juga manusia biasa....yang selalu buat kesilapan, selalu khilaf dalam melakukan sesuatu.Tiada yang sempurna di atas muka bumi ini.Selama mak ada dengan Along ni hari2 along doa supaya mak tak terasa dengan perangai along yang hari2 jadi tarzan rimba kat rumah....suara selalu kuat bila suruh Arif solat....belum lagik masuk waktu sahur...siap suap dia lagi sambil dia pejam mata.....Along harap mak faham keadaan yang membingitkan telinga tu...dan yang terbaru mak bagitau yang Azim dah mula timbang air atas katil mak sambil bersandar kat blkg masa mak tengah solat ...adusss...sori mak utk tidak keselesaan mak...ni jerk yang mimi mampu bagi mak....
Along bersyukur bila mak begitu berselera ketika berbuka dan bersahur.Mak tak pernah mengomel nak makan itu ini...cuma 'cucuq udang' tu acara wajib dan jugak sambal ayam bibik....cuma adaler kekadang tuh mak komplen pasai lauk waktu sahur agak sejuk....sebab kami bangun kul 4pagi...kul 5pagi baru makan...then nasik tu kalau boleh nasi baru....mak berkias Ana...dia x pernah suruh Along masak nasik panas....tapi Along faham bila mak cakap...."mak masa sihat dulu...masa sahuq nasi panas...sayuq panas..."then baru kita faham....
Jadik untuk tahun ni Along nak declare kami sekeluarga akan beraya di rumah sendiri pada tahun ni....tahun depan baru rumah abah.....terima kasih pada abah kesayangan yang begitu memahami condition dan circumstancess Along di kala ini....jemputlah datang bawak kuih raya...dan sambai ikan bilis hang yang power tuh(ayat bosan).....Di bawah ini along titipkan sekali resepi cucuq udang yang hang request ...
Cucur Udang
Bahan2:
Tepung- 1/2 kg
Udang kertas (kulit dikopek)
Taugeh  -50 sen
Kucai- 1/2 ikat
Bawang besar- 2 biji potong mcm nak buat kari
Cili kering - 2 sudu
Sedikit kunyit
Garam secukup rasa
Air
Cara2:
Campurkan kesemua bahan2 tersebut kecuali udang dan air. Bila dah masuk semua bahan dalam bekas, masukkan air sedikit demi sedikit.Bancuhan mestilah sedikit lembik...maksudnya tak boleh goreng pakai tangan ..mesti kene guna senduk kecil..(petua utk dapatkan cucur yang garing dan crunchy...yum yum...)Then bila nak goreng barulah senduk adunan tu tadi dan ambik udang tu masuk dalam senduk tu dan goreng ler....cubala try test tengok resepi Along ni....gerenti sedap..kalau tak jadi cuba baca Alfatihah 3 kali pastu hembus...kui kui kui....












No comments:

Post a Comment